Dragningskraft

Resumé: jag läser en bok på bussen (blir minst 40 minuters läsande per dag på bussen) och en annan bok hemma. Hemma läser jag vanligtvis mindre än på bussen då kvällen är kort och internet och tv också lockar förutom att jag har en hund att roa.

Just nu lockar både Murakami och Sittenfeld att läsa hemma! Jag vet uppriktigt inte vilken jag ska välja. Tror ändå jag håller mig till planen och läser bara Sittenfeld på bussen, då räcker den ju lite längre också. Men jag kom in i ett sånt stim på vägen hem i kväll, jag kände för att ta en penna och göra markeringar för att lägga in citat här.

Det är sån igenkänningsfaktor i hennes bok att det är lite plågsamt! Samtidigt har jag inte alls varit med om det huvudpersonen Lee gör. Men jag förstår PRECIS vad hon menar, och det är väl det som gör igenkänningsfaktorn hög. Vid ett tillfälle skriver hon (romanen är i jag-form) vad hon skulle vilja säga till sitt sextonåriga jag i den situation hon just berättat om.

Jaja, men det blir Murakami i kväll. Där är det däremot noll igenkänningsfaktor... mera mystiskt spännande, fast inte som en deckare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår