Oplanerad läsning

Ja, oplanerad läsning - gånger två faktiskt. Vet inte vad det var som fick mig att fastna för både Ensam på Mars av Andy Weir och Färjan av Mats Strandberg. Till slut, för inledningsvis tänkte jag "ointressant ", "kul att den verkar underhålla folk" men "inget för mig". Och det gällde båda. Science fiction respektive skräck. Näää.

Jag vet förresten vad det var som till slut fick mig att tänka "kanske", det var Instagram. ;-) Först Ensam på Mars. Jag tänkte nämligen "hur bra kan den vara? " och så plötsligt en dag slog jag till på e-boken. Älskar den. Science fiction, verkligen?  Det är ju inga rymdmonster eller talande robotar med. (Än så länge.) Men så var jag på ett bokprat i går och hörde en slags översatt term, vetenskaplig fiktion. Och då ba, ja, det är det!

Från bokpratet kom så Färjan med mig. Och eftersom folk har varit SÅ nöjda med denna bok, även recensenter, så testade jag. Och sällan har jag läst mer levande karaktärsbeskrivingar. Nu när jag känner personerna måste jag ta reda på hur det går för dem.  Och så får vi se om jag återkommer och stryker ordet "levande " ur beskrivningen. ;-)

Men hur sugen jag än är på att fortsätta i Färjan denna höstkväll så längtar jag mer efter marsianen, och det känns som ett klokare val också, hehe. Jag hoppas på en helg på landet och då kommer Färjan passa perfekt. På dagarna. 😀

Kommentarer

  1. Det är ju svårt det där med genrer, science fiction betyder ju egentligen inte rymdmonster. Vetenskaplig fiktion är en väldigt bra term. Jag älskade Ensam på Mars. Och Färjan ska jag snart läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog haft en förutfattad uppfattning om termen science fiction. När jag hörde den översatta termen fattade jag plötsligt. Och det känns jättekul att vidga läsvyerna. 😃

      Radera
  2. Jag tyckte mycket bra om Ensam på mars :D Lite som MacGyver i rymden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det, haha! Korsat med Robinson Crusoe. 😁

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår