Bokcirkeln i P1

Jag är en stor fan av Sveriges Radios poddradio, det vill säga nedladdning av program från deras hemsida. Jag lägger in programmen i min mp3-spelare och lyssnar när jag kan. Utan mottagningsstörningar dessutom, och passerar jag ett bullrigt område pausar jag programmet och fortsätter lyssna när det är tystare igen. (Jag lyssnar när jag promenerar alltså.)

Nå nog om det, programmet jag ville lyfta fram är Bokcirkeln i P1. Jag upptäckte detta program i våras, då cirkeln läste Cora Sandels Alberte, vet inte om det var hela trilogin, men i vilket fall så hade jag precis läst 20-30 sidor i den boken och jag var hopplöst efter när jag hittade programmet. Eftersom jag inte ville höra om hela bokens innehåll just innan jag tänkt läsa den så valde jag att inte lyssna på den omgången bokcirkel. Men visst hade det varit jättekul att höra bland andra Leif GW Persson prata om den.

Som jag förstått det går bokcirkeln till så här: tre författare (eller andra gäster) och en programledare läser en bok, till varje gång (fem) bestäms till vilken sida de/man ska ha läst. På webben finns en bokcirkelblogg som skrivs av andra inbjudna och man kan också själv delta på olika sätt.

Den nu pågående bokcirkeln hade varit jättekul att hänga med i. Boken som läses är Buddenbrooks av Thomas Mann. De som diskuterar är Jonas Karlsson, Göran Greider och Helena Henschen och programledare är Marie Lundström. Det är underhållande och intressant att höra diskussionerna och jag kan verkligen rekommendera programmet till bokintresserade. På webben finns längre versioner av deras prat.

Inför nästa bok ska jag försöka vara med från början, oavsett om jag läser boken eller inte. Helst gör jag det. :-)

Och snart ska jag göra en lista över böcker jag påbörjat, och som jag någon gång vill läsa klart.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår