Bombyx - Anne Rambach

Puh, det här var en pärs. Jag läste ut den bara för att jag tvingade mig, och för att jag då kanske skulle begripa nånting. Men asså, det gjorde jag nog inte. Så var det i hela boken, kanske passade den mig dåligt som bussbok: rätt var det var befann sig Diane och ibland även hennes kollega Elsa på nåt konstigt ställe hos nån person som jag inte fattade vem det riktigt var, som kunde berätta massor kring det som hade hänt i Bombyx, där Diane råkade befinna sig.

Folk hade ibland två namn, och ibland användes det ena och ibland det andra. Ja, jag hade verkligen svårt att hänga med. Det här var uppenbarligen ingen thriller för mig. Jag minns inte ens nu efteråt hur det slutade, vem som var boven (fast det har tagit mig över en vecka att läsa de sista sidorna). Jag ville gilla denna, men gör det inte. Betyg 2, fast det är säkert generellt en uppmuntrande 3:a i alla fall, för den som gillar genren och avd. kvinnliga hjältar. Uppfriskande som tidigare sagt med Parismiljön trots allt.

Fast lite svårt har jag med dessa kvinnliga hjältar som har nästan omänskliga fysiska egenskaper (underförstått Lisbeth Salander - fast jag "känner" ju inte henne så väl så jag kanske har fel). Diane tränar kampsport och kan rentav stoppa en pistolkula i rikoschett med en mikrofonbom. (Hade tänkt skriva "spoiler" där men det har inget med handlingen i övrigt att göra så.)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår