Till nyår/januari 2012

I början på januari, så kanske kan man hoppas att den finns i butikerna till jul/nyår, står det att Margaret Atwoods bok Syndaflodens år kommer ut i pocket. Det går inte alltid fort för en bok att ges ut i pocket (om den gör det, väntar fortfarande på Jon Kalman Stefanssons Himmel och helvete samt Katarina Kieris Morbror Knuts sorgsna leende) , och det finns säkert många bra skäl till det. Just den här boken hade jag liksom bestämt mig för att läsa när den kommer i pocket, så nu vet jag vad jag gör då. (Dvs köper den och lägger den på hög...)

Som radioföljetong just nu läses En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa. Den verkar jättebra, den ska jag läsa. Måste säga att om man har möjlighet så är radioföljetongen verkligen nåt som är värt att följa, det är alltid bra böcker utvalda där. Avsnitten går inte att ladda hem som poddversion, så har man missat något avsnitt får man (skynda sig att) lyssna via webben. För en sån som jag som endast kan lyssna medan jag promenerar så funkar inte det.

Bokcirkeln i P1 är också igång med ny läsning, nu är det Gösta Berlings saga som läses.  Har inte läst den, fast läst mycket om den. Jag lyssnade på första avsnittet och vet inte riktigt om jag ska lyssna på hela cirkeln nu eller spara det till en gång när jag kan läsa boken samtidigt. Jag gjorde ju det en gång, med Blonde av Oates, och det var riktigt kul. Gösta Berlings saga vill jag verkligen läsa, så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår