Film före bok x 3

Först såg jag Winter's Bone (bok på svenska heter En helvetes vinter, Daniel Woodrell). Bra film, men o så dystert, skitigt och elakt. Laglöst land. Säkert är det verkligen så på fattiga landsbygden i USA.

Sen visades The Reader/Högläsaren (Schlink) på tv. Har läst halva boken, och så tunn som den är så vet jag inte varför jag inte läst den klart. Bra är den också. Såg i alla fall filmen nu, och bra historia. Snygg film. Kate Winslet är fruktansvärt bra.

Sen småsåg jag en annan film som visades på tv, Allt för min syster (författare Jodi Picoult). Inget för mig, varken bok eller film. Orkade inte se klart (fast råkade se slutminuterna sen ändå) och googlade länge för att se hur den slutar. Och för en gångs skull var det ingen som avslöjade det. Däremot var det flera som hemlighetsfullt skrivit om att boken och filmen slutar olika. Så nu tänker jag ta reda på hur.

I fallen Winter's Bone och Högläsaren ska jag läsa respektive läsa ut böckerna.

Kommentarer

  1. Visst finns det ett nöje i att läsa böcker för att sedan se filmerna? :P men det är klart att vissa böcker kanske man inte vill läsa eller orkar med och då kanske filmen kommer före.
    Vad anser du att en film har som inte boken kan erbjuda, och/eller tvärtom? det är en fråga jag funderar en del på när jag jämför. Just nu läser jag Snabba Cash, för att jag sedan vill jämföra med filmen - men jag föredrar mestadels litteraturformen eftersom man får läsa och fantisera lite hur man vill :)

    SvaraRadera
  2. Jag försöker vara storsint - numera - och tänka att boken och filmen kan stå skilda från varann och vara olika upplevelser. Helst läser jag boken först. I fallet med Winter's Bone hade jag hört att filmen följde boken väldigt bra, så där vågade jag se den före.

    Det en film har som inte boken har är bilderna och någon annans tolkning av texten. Jag kan också tycka att en film pga sitt korta format måste skala av berättelsen till sin kärna redan från början, och i vissa fall kan det vara en fördel tycker jag. Men jag vill helst undvika att se en film I STÄLLET för att läsa boken! :) Det finns ju en massa exempel på där filmen fått ett annat slut (eller rentav handling) än boken (Mannen som talade med hästar, Allt för min syster som nämn ovan bara två exempel).

    SvaraRadera
  3. Även jag såg filmatiseringen av Högläsaren på teve för ett tag sedan, min mamma har rekommenderat den så länge. Därför gav jag mig ut på jakt efter boken men hittade den först på ett antikvariat, den är helt slut i bokhandeln. Och just med tanke på hur kort den är så har jag planer på att försöka plöja hela under morgondagen. :-) Bara för att jag kan.

    SvaraRadera
  4. Haha, det är bra takter, Ela. Jaså, är den slut,hm. Kanske skulle sälja min dyrt då. ;) Nä, jag är en sån som behåller.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår