Just nu läser jag:

Min bussbok är oftast min ordinarie bok, eftersom bussresorna gör att jag läser regelbundet. Så min huvudbok tillika bussbok är A Fair Maiden av Joyce Carol Oates. På engelska alltså, jag har fått upp farten på att läsa på engelska sedan de dryga 500 sidorna av In the Kitchen (Monica Ali). Vet inte varför det känns kul, men det gör det. (Och jag inser mer och mer vilket enormt jobb det är att vara översättare.) Denna Oates är dessutom föredömligt lagom tjock (menar: för att vara Oates) med sina 231 sidor.

50 sidor in i boken är jag väldigt förtjust i alla fall. Boken har nyss kommit ut på svenska och heter då En fager mö.

Hemma läser jag sporadiskt och växlar ofta mellan olika böcker, men just nu är det faktiskt en chiclit som jag tål och rentav roas av (menar absolut inte att låta snobbig, jag skulle gärna läsa såna mellan varven men har problem med den här genren): En shopaholics bekännelser av Sophie Kinsella. Jag har dock just lånat hem en ungdomsbok också som jag jättegärna vill läsa snart, och det är en debutant som heter Sanne Näsling och hennes bok Kapitulera omedelbart eller dö. Känns riktigt bra det lilla jag har läst (den beskrivande texten pratar om "roligt, sorgligt och upproriskt") och har vårens snyggaste omslag:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår