Uppdatering av kombiprojektet

Javisstja, jag började ju läsa Vägen (McCarthy). Verkar väldigt bra. Men inte hann jag läsa färdigt den till i går, då jag hade planerat att se filmatiseringen av boken. Jag fortsätter förstås ändå att läsa boken och kommer att se filmen vid annat tillfälle.

En kommentar om boken som jag hörde i påskhelgen var att Vägen påminner om Oryx & Crake (Margaret Atwood). Och nu kan jag bara tänka på det, stämningen är ju nästan exakt samma. Kusligt. Både stämningen och att det är så dystert, samt att uppleva den stämningen återigen.

Jag gillade ju Oryx & Crake väldigt mycket, även om jag tyckte det var rätt jobbig läsning. Apropå Atwood så vill jag så väldigt gärna läsa Syndaflodens år (Atwoods senaste bok på svenska, på samma tema - ungefär: en värld som inte längre är sig lik) att jag tror att jag tänker besöka ett bibliotek. Fast jag måste vänta lite, blir nog för mycket med en till avgrundsbok (?) direkt efter Vägen.

Egentligen vet jag ännu inte riktigt vad Vägen handlar om, efter ca 90 sidor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår