August!

Wohooo, så har man varit på Augustgala! Nog känns det lite "milstolpe" över det. Vi frotterade oss inte med kändisar, om det betyder att man på mingelfesten oombedd går fram och säger något mer eller mindre välplanerat till en författare man känner igen. Vi har helt enkelt mer stil än så.

Men galan i sig var mycket trevlig och underhållande, konferencierad av Kattis Ahlström, och inte var det ju heller fel att gå runt bland minglande Leif Pagrotsky, Jessica Gedin, Stefan Holm (prisutdelare i klassen fackbok), Bo och Lena Sundström m fl. Mat och dryck och väldigt fint Konserthus i Stockholm.

Det är förståeligt att Brutus Östling och Susanne Åkesson vann med fascinerande fågelbildsboken Att överleva dagen, men jag hejade på Lena Sundströms bok Världens lyckligaste folk.

Minst uppmärksamhet kommer vinnaren av Lilla Augustpriset få. Hon heter Isabella Nilsson och novellen hon vann med heter Verklighetsprojektet. Den har jag ju då tyvärr inte läst, och just nu känner jag mig lite desperat eftersom jag inte vet var/hur jag kan göra det. Hon var i alla fall bästa tacktalare och intervjuoffer, och de citat jag hörde ur hennes novell var fiffigast och roligast.

Steve Sem-Sandbergs roman De fattiga i Lodz (bryr mig inte om att försöka sätta accenterna rätt) som vann i kategorin skönlitterära bok har jag redan tidigare känt ett intresse för att läsa, trots att jag mycket sällan vill läsa böcker "om" andra världskriget. Men jag förnekar inte att denna verkar speciell, bland annat på grund av det långa arbete som ligger bakom boken.

Vinnare i barn- och ungdomsklassen hade jag särskilt uppskattat personligen för 20 år sedan: Skriv om och om igen som skrivits av Katarina Kuick och Ylva Karlsson, och layoutats och "bildats" av Sara Lundberg och Lilian Bäckman. Känns kul, men som en något snäv bok. Jag hoppas inte att mor- och farmödrar kommer att köpa Augustprisvinnaren till barnbarnen i julklapp som vanligt på rutin (något som alltför ofta sker utan hänsyn till vilken stil boken har eller vilken ålder den riktar sig till). Såklart hoppas jag att varje bok hittar rätt läsare. Och jag skulle gärna läsa denna bok nu, "20 år senare". ;)

Jag blir mer och mer Strindbergvän dessutom. Fint med ett pris till hans ära.

augustpriset.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår