Måste läsa snart-böcker

Sa i dag att det finns två böcker som jag måste läsa väldigt snart, och det är Karl Ove Knausgårds Min kamp 2, och Margaret Atwoods Syndaflodens år. Men jag ändrar mig och petar ner Syndaflodens år till tredjeplats, och i stället får 1Q84 Första boken, av Haruki Murakami, den andra platsen.

Hittade också en helt annan bok som jag började granska lite närmare och insåg att jag vill läsa. Så småningom. Förbländningen av Elias Canetti. Själva boken, en pocket, är jättefin. Ser ut som en gammal bok, sidorna är vita och fina, den är skön att bläddra i. Jag kände inte alls till Canetti, men blev intresserad av historien - en butter man som bara älskar sina böcker, men som råkar måsta gifta sig med hushållerska. "En mänsklighetens vansinneskomedi", vem blir inte intresserad av det? Boken är dessutom skriven 1935 och var Canettis enda roman.

Läste vidare att Canetti fick nobelpriset i litteratur 1981, och därmed var min nyfikenhet total. Efter en inloggning på boktipset.se för att se vad jag skulle förväntas ge den för betyg och läser "5.0" så är det ju ingen tvekan, denna måste jag testa.

Den är väl då kanske nummer fyra på listan - just nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår