Semesterläsning

Många vill på sin semester ha nåt enkelt att läsa. Nåt som inte stannar kvar i hjärnan. Ofta väljer de deckare eller chick-lit. Själv är jag tvärtom, när jag är ledig har jag verkligen tid att bita tag i de där lite rejälare böckerna.

En resa stundar för mig längre fram, och jag ser varje pocketbok (helst nyutkommen) som en potential semesterbok. Vi pratar tvåveckorsresa, och mitt senaste bud är att ta med fem böcker. Nu fick jag en tanke om att ta minst en engelsk bok. Eller kanske två engelska, på hela resan. Men det kanske är att dra det där med "rejäla böcker" till sin spets? SÅ jobbig ledighet kanske jag inte vill ha?

Mina engelska kandidater är David Nicholls One Day samt Joyce Carol Oates A Fair Maiden. Sistnämnda hade jag rentav glömt att jag skaffat mig och är väl kanske den tveksammaste (läs svåraste) av de två. One Day vill jag dock verkligen läsa just på engelska.

Mina svenska kandidater är många och varierar från dag till dag, men just nu funderar jag på Bumerang av Tatiana de Rosnay, Darling River av Sara Stridsberg, Till sista andetaget av Anne Swärd, Processen av Franz Kafka och möjligen Eldar och is av Birgitta Stenberg. Men som sagt, listan kan förändras i morgon. Jag har egentligen flera inbundna kandidater här hemma som titelmässigt slår flera av dessa, men jag är tveksam över att släpa med mig inbundet.

De inbundna som jag redan har och kanske allra helst vill läsa på en resa är: Vad jag älskade av Siri Hustvedt, Boktjuven av Markus Zusak, Drömfakulteten av Sara Stridsberg samt Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl. De två sistnämnda dock i häftad form. Fast jag vet inte var jag har Drömfakulteten, har inte sett den på länge. Den står då inte under S i bokhyllan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår