Mest pocket blir mer e-böcker?

Lång läsplattehistoria. Jag köpte min läsplatta Sony PRS-T3 hösten 2013. Sony hade redan då slutat tillverka läsplattor, men denna senaste modell fanns kvar i en del butiker. Jag hade läst och läst om plattor, många var (är) förtjusta i Kindle, men eftersom jag mest läser svenska böcker verkade det ganska uteslutet. Adlibris hade en platta, men hade inte hört så mycket om den.

Min Sony var så bra. Jag hade en massa köpta e-böcker från Dito, och det var lätt att föra över dem, och jag läste effektivt på plattan. Kul!

Började tycka att det var slösigt att köpa e-böcker. De går inte att låna ut eller ge vidare. Tänkte att nu ska jag bli bibliotekskund här. Skaffade bibliotekskort i fjol och började det tekniska äventyret. Det GICK inte. Jag googlade mig blå och kom till slut över ett stycke hemsnickrad manual som inflikade att om man råkade ha Sonymodellen PRS-T3 så gick det inte att låna e-böcker från bibliotek. Punkt. Det gick inte.

Jag lyckades till slut streama en e-bok från bibliotek, men det var inte riktigt vitsen. Man vill ju kunna ta den med sig utan att vara uppkopplad mot wifi hela tiden, vilket dessutom stjäl batteri. Och den streamade bilden var jättedålig och mycket svår att bläddra. Uteslutet.

Jag köpte en Letto Frontlight. Trivdes inte lika bra med själva plattan, men oj vad fint med lyse, och det fanns en tydlig manual (och tro mig, manual behövs!) för att låna e-böcker som man laddar ner till plattan. Lysande! Långsammare i knapptryckningar och sånt, men annars rätt snabb och enkel. Bra nyans på själva sidorna.

Jag fick semester. Jag tog med plattan på en tältövernattning, efter lite övervägande. Hade haft med den gamla tidigare och det hade gått bra. Jag såg till att den inte blev alltför kyld på natten. Bra. Men... sen glömde jag kvar den i tältet under förmiddagen, när solen kom och det blev sisådär en 40 grader i tältet.

Letton är sig inte lik, och jag gissar att den aldrig blir det igen. Ett halvår fick vi tillsammans.

Jahapp. Väcka liv i Sonyn igen. Den är fin! Lite mörkare än Letton, och som sagt inget lyse. Väldigt synd att det inte går att låna böcker till den. VARFÖR gör det inte det. Är inte det en del av meningen med en läsplatta? Det måste gå! Grr.

Började med att ladda ner böcker jag köpt på Adlibris till Sonyn. Det gick inte helt smärtfritt, Sonyn vill emellanåt tro att jag klickar någon annanstans än jag faktiskt gör, och det tog en timme att ladda ner två böcker. Puh. Tänkte att jag får nöja mig så, jag har ju en massa köpta.

Men så såg jag mina dignande bokhyllor och tänkte att... om jag bara vet att jag snabbt kan låna många av dessa böcker som e-bok om det PLÖTSLIGT efter flera år kommer över mig att jag vill läsa någon av dem, så skulle jag kunna göra mig av med flertalet, och därmed få någon mer kvadrat att bo på. Jag knackade igång min gamla lilla pc och testade med lite av varje. Till slut försökte jag åtminstone streama. Men det var som att plattans webbläsare inte hittade till de rätta knapparna.

Till SLUT slut lånade jag en modern dator och laddade hem nya program till den. Det gick ändå inte att föra över någon bok. Men plötsligt och vips sa datorn: det finns en uppdatering till Sony PRS-T3. Jasåå. Jaa tack. En kvart senare hade jag en "ny" platta, och Sony Reader på datorn hade en ny spalt och PLÖTSLIGT och VIPS var det bara att klicka över låneboken till plattan!!½"!11!½!#"

Hurra! Nu är det bara ett aber kvar, och det går inte att lösa, nämligen att den inte har inbyggt bakgrundsljus. Får leta reda på mina miniläslampor igen och se till att alltid ha en tillgänglig.

Min lilla Letto, den ligger här och ser konstig ut, jag hoppas fortfarande att den typ behöver torka och att det tar någon vecka, men nu är det Sony och jag igen. Och jag har i dag än så länge gjort mig av med ca 20 böcker. Det är bara början.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår