Skogsböcker

Som vanligt snöar jag in på teman, nu är det skogen. Läser en och annan dikt då och då ur Barrskogarnas barn av Eva-Stina Byggmästar, läste korta romanen Mannen som planterade träd av Jean Giono i påsk och vill förändra världen genom att odla och vara rädd om naturen. Har börjat läsa i vad som verkar vara rätt filosofiska klassikern Walden av Henry David Thoreau, en bok som jag kastade mig över när den kom i nytryck och nyöversättning från Natur & Kultur (mitt favoritförlag för övrigt). Men inte förrän nu blev det dags som i Det är dags!

I dag hittade jag en bok som jag höll på att tvärköpa. En riktig läsebok om skogen, djur och natur. Utsikt från ett torp av Henrik Ekman - ni vet, han som är speakerröst till många naturdokumentärer på SVT. Som Jörgen i Morgonpasset hänvisar som till sin trygga punkt. Alltså, den boken är till mig.  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår