Aprilenkät

Såg denna hos Vargnatts bokhylla för ett par veckor sedan, jag är sällan (aldrig?) med på dylikt så nu kör jag. Den kommer från bloggen Johannas deckarhörna.

1. Hur långt har våren kommit där du bor?
Svar: Vägarna är bara och snön som finns är smutsig men försvinner mer och mer. Fortfarande is nere på fjärden där jag bor, men det är ingen is jag beträder längre. Jag har sett knoppar på tidiga buskar som häggmispel!

2. Vilken var den senaste boken som flyttade in hos dig? (Haha, gillar uttrycket.)
Svar: Det var någonting som känns mycket spännande, Ola Nilssons trilogi med Hundarna, Änglarna och Kärleken gömmer minnet. Pocket. Norrland. Ser fram emot.



3. Vilka nya böcker ser du fram emot i april och maj?
Svar: Nu bläddrar jag i Svensk Bokhandels vårkatalog och svarar novellsamlingen Fotografier av Roberto Bolano (hade ingen tilde till n:t på min iPad) och Jag minns ingenting av Nora Ephron. Nora Ephron som nästan var lite idol för mig, visste inte att det fanns en till bok av henne. Inte för att jag direkt läst hennes essäsamlingar tidigare, det är romanen Vägen från mannens hjärta som är boken som gjorde att jag uppmärksammade henne (även med titeln I lust och nöd samt originalet Heartburn, man kan också se filmen *tips*). Och sedan alla filmer! 

Tror jag ska uppkalla något djur efter henne i framtiden. Nå, vidare. Ett par till: MaddAddam av Margaret Atwood och verkligen Är du min mamma? av Alison Bechdel (jag har den på engelska men det var mycket svårare för mig upptäckte jag, som älskade Husfrid och inte kunde vänta på översättning av Are you my mother?)

4. Påskliljor eller tulpaner?
Svar: Åh nej, jag gillar verkligen båda! Men eftersom jag i dag grävt ner en påsklilja i rabatten röstar jag på att den ska överleva där.

5. Nämn en debutförfattare, alt. en författare som du inte läst något av än, som du gärna vill läsa i vår.
Svar: Inte en debutant, men Linjen av Elise Karlsson.

6. Myntet har ju två sidor. Vad är det sämsta med våren?
Svar: Jag tycker faktiskt att våren i Norrbotten mest bara är ful. Sedan kräks jag på alla vitsippefoton i min Instagramfeed, haha.

7. Beskriv din favoritplats vid utomhusläsning. 
Svar: I min solstol på min altan under markisen, vänd mot huset. Det bör inte vara jättevarmt.

8. Finns det någon ny fackbok som lockar lite extra i vår?
Svar: *kavlar upp ärmarna* Frisk mat av Hugh Fearnley-Whittingstall, Sally Voltaires mat, Tillbaka till stallet av Anna Kågström, Alla hönsen hemma och färska ägg i köket av Anna Billing, Utsikt från ett torp av Henrik Ekman, Alla fingrar gröna av Johannes Wätterbäck och Theres Lundén. Med mera med mera.

9. Finns det någon bok ur vårutgivningen du vill läsa men kommer spara till sommaren?
Svar: Nu skulle det för mig innebära att fortfarande läsa en bok som var jätteny om den gavs ut på våren och jag läste den redan på sommaren. Men jag svarar Liv efter liv av Kate Atkinson, om februariutgivning räknas som vår. :-)

10. När börjar egentligen sommaren?
Svar: Andra veckan i juni.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår