Jan och August

Skrev Jan först, men jag börjar med Augustpriset. Hade gissat rätt på både fackpristagaren (Lars Lerin, där var jag helt helt säker från dag 1) och romanpristagaren (Kristina Sandberg, där trodde jag första veckan mest på Sara Stridsberg), och av barnböckerna var den enda jag sett Jakob Wegelius bok och den tyckte jag var jätteläcker, så det var kul alltihop.

Så Jan, Jan Guillou. Jag har förstått att hans serie Det stora århundradet är "bra", men har inte varit jätteintresserad ändå för egen del. När han kom med andra boken, Dandy, och den handlade om två homosexuella män i början av 1900-talet, så tänkte jag att den här måste jag bara läsa. Det var så oväntat av Guillou, för mig i alla fall. Det tog ett tag innan jag slog till, men nu har jag den på min platta och jag började läsa den i helgen för att känna efter. Jag skulle egentligen läsa Lena Anderssons Utan personligt ansvar. Men det slutade med att jag inte läste ett ord i UPA, utan nästan slukade mig fram genom Dandy. Nästan irriterad, men mest road av att jag inte fattat hur bra Guillou är på att skriva romaner som fängslar läsarna. (Jag vill egentligen läsa alla böcker nu!!) 

Det tar väl ändå ett tag innan jag läst ut den, och då väntar UPA, men nu har jag i alla fall också skaffat mig Att föda ett barn av Kristina Sandberg, första boken i trilogin om Maj där författaren nu alltså fick Augustpriset för tredje boken. Har tänkt läsa böckerna hur länge som helst, nu slog jag till innan Dito fick för sig att höja priset...! Haha, nej, jag vet inte om de jobbar så. 

På bussen läser jag Till offer åt Molok av Åsa Larsson, den är perfekt där. Och bra. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår