Ät mig - Agnès Desarthe

En sån bra bok jag valde till decembers bussbok (som det blev). Både lättläst och krävande roman om Myriam, en kvinna i 40-årsåldern som öppnar en restaurang och som inte verkar ha så mycket annat än den, men är nöjd med det. Nästan mellan raderna börjar en historia om det förflutna visa konturerna, och vissa bitar känns som rena rama spänningsromanen.


Om boken nu börjar med Myriam och hennes restaurang och allt det hon gör på egen hand, så är det sen som att personer läggs till som +1, +1 och så vidare allt eftersom. Till slut har Myriam en hel del folk omkring sig, fast jag vet ändå inte om hon känner sig mindre ensam. Och om ensamheten i så fall är något dåligt.


Vid ett tillfälle minns hon tillbaka till när kaoset började i hennes tidigare liv, och hon beskriver det som att äntligen är hennes liv på utsidan så som det varit på insidan länge. Den typen av träffsäkra beskrivningar gillar jag som bäst med den här boken.


Jag tappade ändå lite läsfart i slutet. Det kan ha spelat in att jag blev med iPhone och att mitt fokus låg väldigt riktat på den under några dagar. Å andra sidan kanske en "betyg 5"-bok ska kunna klå en iPhone i uppmärksamhet. Boken är jättebra och verkligen läsvärd, som betyg tänker jag mig ändå en stark 4. Femman uteblir bland annat på grund av att jag har en massa frågor när jag läst sista sidan. Men läs den nu! Snygg är den också och passade finfint som accessoar i juletider. Har rätt nyligt kommit ut i pocket så passa på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår