Bokteknik

Skulle börja låna e-böcker från biblioteket. Så fiffigt och tillgängligt, och så älskar jag att läsa på min läsplatta.

Slet en hel kväll med det, googlade på allt möjligt, och slutligen visade det sig att på just min läsplattemodell, Sony PRS-T3, så går det inte att ladda ner låneböcker. Det går att streama, men inte ladda ner. Det bara går inte, punkt. Provade streama, men det var dålig bild och svårt att bläddra.

Läste på om nödlösningen, att läsa i telefonen. Gjorde enligt konstens alla regler, skaffade en app, laddade ner. Appen ba: du har inga nedladdade böcker. Grr!

Okej, läsa köpta Ditoböcker då. Boken såg nedladdad ut, men så fort jag försökte öppna den kom beskedet att Dito tyvärr hade stoppats. Tog bort appen, la in den igen - samma sak.

Sony är tillverkare även till min telefon, så jag har inga höga tankar om dem nu. Men när jag läste på Ditos sida fick jag en idé. Testade att ladda ner boken till appen Aldiko som jag skulle ha till biblioteksböckerna. Och det gick! På ett kick dessutom. Så en liten seger kändes det som. Däremot vet jag inte hur jag ska kunna lyssna på Ditoljudböcker, men jag har inte köpt någon sådan på länge heller.

Och i läsplattan får jag fortsätta att läsa köpta böcker.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår