Om mitt dalande läsande

Får lov att acceptera att jag inte har ork och sinnesstämning att läsa så mycket numera. Jag har ett annat större intresse, hundsport, och det är mer avkoppling för mig just nu att vara ute med hunden eller surfa om hundar och hundträning.

Har den senaste veckan språkat med inte bara en utan två äldre herrar som båda sa att de knappt läste nånting under sina arbetsår. Men nu som pensionärer tar de igen det. Den ena sa dessutom att 1. man måste inte förstå allt i en bok och man kan ändå ha behållning av den 2. klassikerna håller. Tyckte det var trösterikt och insiktsfullt. 

Jag slutar inte läsa böcker, men jag ska försöka sluta ha press på mig att göra det, och också pressen att det måste vara en så ny bok som möjligt, så det är värt att blogga eller instagramma om. Jag ska i stället njuta av nöjet av att andra gör det!

Kanske passar en annan genre mig bättre just nu. Jag köpte och läste på två dagar (ca 150 sidor tror jag) en självbiografi av en tjej jag typ kände en gång för länge sedan. Så där drevs jag av ren nyfikenhet. Sedan har jag blivit besatt av vandringar, i film, tv och böcker och läser Wild av Cheryl Strayed. Där lockar naturen och att det är självbiografiskt. Kanske är biografier min grej för tillfället.

Men apropå att inte förstå och ändå gilla boken. De vilda detektiverna av Roberto Bolano. Jag läste drygt halva för några somrar sedan, kan inte säga just nåt om den...svår att beskriva, svår att begripa, men ändå blir jag sugen på att fortsätta när jag ser den. Kanske klarnar något om jag läser hela! 

Härligt omslag. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår