Förlag

Förr i världen (...) brydde jag mig näppeligen om olika bokförlag. Jag visste vilka som var stora, ungefär. Nu känner jag mig mer och mer medveten om vilka böcker jag kan förvänta mig att finna hos olika förlags utgivningar.

Första riktiga favoriten blev nog Sekwa. De stack (sticker) ut med sina franska böcker och fina omslag som följer samma stil. Läste ett knippe riktigt bra böcker från dem för några år sedan. Nu har jag inte riktigt hittat någon som jag vill läsa på senaste tiden, men det kommer helt säkert att bli flera.

Så upptäckte jag Modernista. Bodil Malmsten. Linda Boström Knausgård. Divergent av Veronica Roth. En massa klassiker. Rolig utgivning!

Gilla Böcker har också en utgivningsinriktning som jag gillar. Jonathan Tropper, den där norsken jag läste, vad hette han? Tore Renberg. Jenny Jägerfeld. Wallflower *hjärta* av Stephen Chbosky (fast den läste jag på engelska). Ljus ljus ljus har jag på min vill läsa-lista.

Alldeles häromdagen upptäckte jag Litet Förlag. Där har jag inte läst något, utan tycker mest att det är jätteroligt och bra att de finns.

Men min favorit sedan i höstas är Natur & Kultur. Jag menar (allt har jag inte läst, men antingen det eller så är det högst intressant): Lena Andersson, Moshin Hamid, Teju Cole, Stephan Mendel-Enk, Claire Messud, Negar Naseh, Andrea Lundgren, Johan Heltne, Sami Said... och vad är egentligen Stoner av John Williams för bok?! Jag har en känsla av att den inte får missas. 

Kommentarer

  1. Jag var inte alls insatt i vilka olika förlag det fanns innan jag började bokblogga. Men nu har jag fått upp ögonen för det lite mer, vilket är jättekul! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår