Rekommenderar Definitionen av liv

När jag tittade på denna bok (av Anthony Marra) tänkte jag att det här är en bok jag normalt inte läser. Det visade sig att det var precis tvärtom, det är absolut min typ av bok. Däremot är det nog många med mig som sällan läser böcker som utspelar sig i Tjetjenien. Men tack och lov för att jag nu fick chansen att göra det.

Jag är inte mycket för att spoila om handlingar i böcker, men här är tre personer i centrum. En man, Achmed, som sett sin grannflicka den 7-åriga Chava bli faderlös. En kvinna, Sonja, läkare i grannstaden som bor på sjukhuset och som mannen övertalar att låta flickan bo hos.

Sonja är kärv, jag kan tänka mig att ett favoritcitat ur boken är just om henne: "en kall, dominant kvinna, vars blick kunde få blommor att vissna och ge kvinnor missfall". Deras liv flätas samman i alla fall, det är väl ingen skräll att berätta. 

Jag har tidigare nämnt att det är elände, men det är bra elände, och det är också humor. Jag har en liten bit kvar av boken, men jag vet redan att den är bra och mycket läsvärd, och den borde pratas mer om!

Författaren bakom boken är också en intressant berättelse. Endast 28 år, amerikan. Har vistats en del i Ryssland, men hur mycket han varit i Tjetjenien vet jag inte - jag läste någonstans att det mesta han lärt sig om landet gjorde han genom att läsa Anna Politkovskayas böcker. Jag ser fram emot att lära känna hans författarskap mer efter denna hans debutroman.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår