Slaskläsning

Den här veckan (sista före semestern) försöker jag läsa ut böcker som jag bara har "slutet kvar" på. I går blev jag klar med Tiger, tiger av Margaux Fragoso. En självbiografisk bok om uppväxten med en pedofil (som inte var en släkting). Det låter nog känslokallt att säga det, men den var mycket intressant. Jag kände att jag fick psykologiska inblickar i både pedofilen och offret. Det var ju förstås så att flickan blev manipulerad, men det var inte jättetydligt och det var egentligen först i slutet jag kände att jag fick hela bilden, fast ändå inte helt då ens. Därför var det nog synd att jag inte sträckläste den (vilket boken faktiskt inbjuder till), för jag kände att jag hade tappat lite på vägen som den legat undanlagd.

Betyget blir 3, för jag saknar ändå vissa säcksihopknytningar. Men Margaux Fragoso skriver mycket bra och jag hoppas hon får anledning att återkomma i boksvängen, gärna med en roman.

Slaskläsning är ju taskigt sagt, men det var min spontana tanke. Jag såg flyktigt att andra bloggar(e) ägnat sig åt liknande här tidigare, men då använde de ett mycket finare ord, typ hyllvärmare. Nå, jag får stå fast vid mitt ordval.

Annars har jag börjat läsa en deckare, som jag var riktigt skeptisk till, men som överraskar mig positivt än så länge, systrarna Grebe och Träff kommer med en ny deckare (del 3) i början av augusti och jag har lyckats komma över ett läsex i förhand. Det var rätt åt mig, för Innan du dog visar på ett annat berättargrepp som jag tror passar mig jättebra. Huvudpersonsberättaren är en kvinna som är psykolog och berättar i jag-form i presens. Kortare eller längre återblickar i andras liv återberättat i tredje person förekommer också. Jag som har gillat Kallentoft men dragit mig ur den fanklubben känner mig deckarglad igen.

Men eftersom jag som sagt slaskläser får den tråkigt nog vänta lite lite på mer läsning. Om jag inte ruckar på min vaga veckoregel, för det är Innan du dog jag längtar hem till att läsa. Fast eftersom jag läste den på altanen på sommarstället i helgen så känner jag å andra sidan att det är där boken hör hemma.

Slaskböcker som väntar på avslut: Min kamp 1, Siri, Engångsligg (Knausgård, Einhorn, Palmgren). Alla superbra och förtjänar verkligen att bli utlästa NU.

Och i övrig kliar jag mina myggbett fast jag vet att det är bättre att låta bli. Glad sommar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår