Slagskämpen - engelsk biografi, och Fredrik Lindström i "Sverige"

Hm, denna bok vill jag nog läsa faktiskt. När börjar det riktiga livet, noveller av Fredrik Lindström. Han gästar SVT:s Sverige just nu och är hur som helst alltid rolig att lyssna på. Inte minst gjorde han sig väldigt bra när han gästade Babel i torsdags. Och i säsongspremiären av På spåret i går var han verkligen i högform.


Annars läser jag just nu nåt helt annat: Mikey Walsh: Slagskämpen, original Gypsy Boy. Biografisk bok om/av en kille och hans zigenska uppväxt i England på 80-talet. Pappan har redan innan han har fötts bestämt att hans son ska bli en "slagskämpe", en boxare, och uppfostrar honom därefter, bland annat ska han "tåla slag" redan som liten fyraårig pojke. Baksidestexten vittnar om att Mikey i tonåren inser att han är homosexuell, något som knappast ens låtsas förekomma i hans familj, eller släkt, eller deras vän- och boendekrets.


Från början tyckte jag boken var lite stolpig och nog så avmätt skriven, men antingen har jag vant mig eller så har författaren kommit in i berättelsen nu, för det är både småroligt och småförskräckligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår