Pocket i teman

Efter en släng av köpångest då jag faktiskt planerade att låta senaste bokinköpen bli returer, så sansade jag mig och behöll min fina hög med pocketar. Vill gärna visa upp mina två teman med två böcker i vardera.

Först två av Sekwas snygga böcker. Har faktiskt läst några stycken vid det här laget och gillat dem allihop. (Dessutom såg jag Claire Castillons novellsamling Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska utkommen i pocket i dag, och den kommer jag inte kunna stå emot. 23 noveller på 138 sidor, oemotståndligt, som sagt.) De jag köpt nu är Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis och Bumerang av Tatiana de Rosnay, möjligen troligen mer känd för boken Sarahs nyckel, som blivit film och allt och som alla jag känner har läst säger är såååå braaa, den måååste du läsa. Sålunda läser jag en annan bok. För jag är redan övertygad om att just den boken de läst är bra. Nej jag vet att jag inte resonerar logiskt. Det är generellt samma med topplisteböcker. Om jag vet att alla andra gillar dem är det bra så.

Nåväl, små fina pocketar är det.















Nästa tema blev "böcker som filmats och som kommit i nytryck med filmomslag, men där jag valde originalomslagen som lyckligtvis fanns kvar":















En helvetes vinter av Daniel Woodrell (filmen och nya pocketen heter Winter's Bone) och Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen (filmen och nya pocketen heter Water for Elephants).

Jaha, den här människan, köper hon bara böcker, läser hon dem inte? Mjo. Det gör jag, litegrann. Jag längtar efter semester nu, och huvudvärksfria dagar (flera i rad alltså). Men jag fick lite fart i går så jag hoppas kunna återkomma om inte alltför länge.

Kommentarer

  1. Bumerang och Sarahs nyckel, samma författare, det har gått mig förbi. Tack för upplysningen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår