Läslust och lästvång

Eftersom jag alltså just blivit medlem på sidan boktipset.se så fick jag upp ögonen för en massa böcker som jag redan tidigare varit intresserad av eller rentav tänkt läsa. Bland annat tros jag sätta ett högt betyg på Vad jag älskade av Siri Hustvedt om jag läser den. Just den boken står och bränner i min bokhylla och längtar efter att bli läst, och jag längtar efter den också.

Så när jag höll på att fylla på min lista över "Vill läsa" så tänkte jag på Hustvedts man Paul Auster, och att jag har hans New Yorktrilogi också den i min bokhylla (den tänkte jag ju dessutom läsa för något halvår sedan men kunde då inte hitta den), och bestämde mig för att närmaste tiden bara läsa vad jag själv kallar för pretantiösa böcker. Hustvedt, Auster, Proust, Atwood. Efter att jag läst ut Per Hagmans, som nog också hör till min pretantiösa - nej, jag ska sluta använda det ordet, jag säger i stället BRA böcker - lista.

Men så kom jag ihåg att det är kul att läsa nyutgivna böcker.

Jag tror jag ska försöka läsa Theodor Kallifatides självbiografiska roman åtminstone, jag gillar i allmänhet sådana. Det gångna är inte en dröm, heter den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår