Var är Alaska? - John Green

Ungdomsbok igen. Miles är killen som inte har några kompisar, som inte är jätteledsen för det, som har som hobby och intresse att lära sig kända människors sista citat. Han väljer att flytta långt när det är dags för high school. Culver Creek blir platsen där han får vänner, vännernas ovänner, lära sig att dricka, röka, göra hyss. Men det är inget skräpgäng som han lär känna, vilket jag först trodde. Det pluggas och man vill ändå prestera i skolan (också). Och de tar Miles/Bullen till sitt hjärta, utan att de kanske först tänkt göra det.

Alaska är den snyggaste och sexigaste tjej som Miles har sett. Hon är också rolig, smart och ganska så påhittig. För att inte säga orädd. Eller - rädd? Miles får erfara hur svårt det är att lära känna en människa riktigt ordentligt. När gör man det, gör man det någonsin?

Boken handlar framför allt om vänskap, och livets stora insikter. Den är så att säga indelad i två delar, och när del två började kände jag mig först besviken och tyckte att berättelsen ändrade karaktär. Men sedan insåg jag att allt hörde ihop.

En jättebra bok. Jättebra. Jag gillar Miles också, det är en bra kille. Påminner lite om Sittenfelds huvudkaraktär i En klass för sig, inte så poppis, inte så snygg, men inte särskilt ledsen eller ängslig för det.

Författaren John Green var 28 år när boken kom ut, känns förtröstansfullt att en ung kille skrivit en så bra ungdomsroman. Hoppas verkligen det kommer mera.

Det här är nog nästan "min Den hemliga historien", romanen (av Donna Tartt) som länge stod i ett mystiskt skimmer, och när jag till slut läste den med skyhöga förväntningar så föll den om inte platt, så väldigt lutande. Men Var är Alaska? tycker jag inte har några svagheter alls. Ja, så pass!



Kommentarer

  1. Intressant. Nu känner jag att jag inte missas så mycket, har alltid haft litet dåligt samvete för att jag inte läst "Den hemliga historien". Om den inte lever upp till förväntningarna så får den helt enkelt förbli oläst.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår