Böcker + radio = sant

Nu gäller det att planera här. 12 april drar Bokcirkeln i P1 i gång, och denna gång ska Jan Guillou, Åsa Linderborg och Carin Mannheimer läsa Blonde av Joyce Carol Oates. Jag har gruvat mig för att läsa denna bok, främst för att den är så tjock, men även för att jag inte har särskilt stort intresse av Marilyn Monroe (boken är en roman i biografistil, allt är inte dokumentärsant). Men jag är väldigt nyfiken, och jag har också under två bokcirkelomgångar grämt mig över att jag inte hunnit vara med från början och kunnat läsa boken samtidigt som de i radion. Men nu kan jag det! Så jag hoppas jag gör det.

Det betyder troligen att jag måste lägga de flesta andra böcker åt sidan ett tag, eftersom den är så tjock (exakt hur tjock ska jag nog inte ta reda på innan jag ska läsa den...). Fem veckor ska det ta att läsa den "via radio".

Nästa - eller snarare första - radioprojekt blir att ladda hem radioföljetongen Andningsgunga av Herta Müller. I kväll läses del 8 av 23, och enligt förslag från en radiopratare så kan man ladda hem alla delar "i rad" och lyssna på som en ljudbok. Dock bearbetad för radio, men det låter ju bara bra tycker jag. Perfekt, så får jag läsa en Herta Müller också. Jag börjar väl med det som finns.

Fast jag har ju blivit så van att lyssna på "liveradio" på mina promenader nu.

Kommentarer

  1. Oj, många projekt på gång. "Blonde" är ju ett eget litet projekt men väl värt besväret.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår