Bokkö

Nu har jag kö på läsandet igen (det har jag i och för sig inte aldrig). Blev fortsatt läsande av ungdomsböcke. Efter Sørtland började jag på Johanna Nilssons bok Janis, den magnifika eftersom hon brukar betraktas som en bra författare och eftersom jag tyckte att hennes De i utkanten älskande var en så otroligt bra bok.

Det är nog inget fel på Janis-boken heller, men ganska snart stod det ganska klart att även det här är en ungdomsbok där någon ung person kommer att dö. Och då kände jag att jag måste ta paus från det.

Valde i stället Var är Alaska? av John Green. Vad det är bra med USA där det är så vanligt att ungdomarna går på internat, det blir så många bra ungdomshistorier då. Det förekommer förstås även i Sverige att gymnasieelever läser program på annan ort, fast internatdelen vet jag inte hur vanlig den är.

Nåväl, denna associerar jag lite till... alla andra internatromaner jag läst, hehe. Den hemliga historien, I en klass för sig, Fördjupade studier i katastroffysik (som jag inte alls läst klart för den delen, hmm). Den känns ganska så bra. En kille som berättarjag, bra. Är förvånad över att hans polare både är små revoltörer och samtidigt kan citera gamla författare. Jag vet inte riktigt hur jag ska betrakta dem ännu.

Sen kom ett trevligt läsex av Vänta, blinka, mera norskt. Författare Gunnhild Øyehaug. Ingen s.k. ungdomsroman, men unga kulturmänniskor och det känns som en bok för mig. Beskrivs som "en Short Cuts-liknande roman" med både en litteraturstuderande, filmregissör, författare och konstnär.

Och så läser jag på Bokhora och påminns om att jag verkligen vill läsa Siri*.


 Forums omslagsbild.

*Hustvedt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår