Påskekrim

Denna norska tradition att läsa deckare under påskhelgen har jag haft en svajig inställning till. Jag har nog mest stört mig på att svenska bokbranschen försöker adoptera traditionen, men å andra sidan, vad ska man vänta sig. Och å tredje sidan har det inte slagit så väl ut ändå. Å fjärde sidan är det ju inget dåligt med att försöka uppmuntra folk att läsa böcker.

Nu bestämde jag mig just för att gilla detta och även ta mig an den. Tycker att det kan passa ganska bra att läsa deckare i samma veva som dagarna blir ljusare. Jag ska dessutom försöka låna Anne Holts nya bok Frukta inte, som kommer ut när som helst. För ska jag ta mig an en norsk tradition passar det väl fint att läsa en norsk författare. Och tro mig, det är knappast någon slump att hennes bok kommer ut nu, några veckor innan påsk.

Det är heller ingen slump att jag just nu tittar på en repris av Gomorron Sverige där Yokiko Duke pratar om just påskekrim, annars hade jag knappast kommit ihåg det.

Eller förresten, kanske läser jag Ann Cleeves andra bok i Shetlandskvartetten, Vita nätter. Den ligger här och bara väntar på att bli läst.

Just nu läser jag en jättefin liten bok som går snabbt att läsa - också den norsk för övrigt. Återkommer till den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår