Dumpa Matthew - Jane Fallon


En inte dålig chicklit för vuxna.

Kan jag få göra det så enkelt för mig?

Nåväl. Helen är ihop med en gift man sedan fyra år tillbaka. Hon har just börjat fundera på meningen med det när han en kväll står utanför hennes lägenhet med ett gäng väskor och meddelar att han lämnat sin familj. Sedan handlar boken om att - dumpa Matthew.

Man kan ha en massa invändningar om man vill: men varför släppte hon alls in honom, varför försöker hon inte göra slut, varför står hon inte på sig, och så vidare. Men hörni, då hade det ju inte blivit någon bok.

När jag läser en sån här typ av bok så måste jag bestämma mig för att se förbi sånt, ofta kommer jag ändå till en punkt då jag sitter och sliter mitt hår. Men i den här boken gör jag inte riktigt det, alltså jag måste ändå svälja såna där saker, men den känns faktiskt ändå aldrig riktigt töntig. Jag kunde faktiskt inte se hur den skulle sluta, inte förrän den slutade, och det är nog rätt ovanligt med en chicklit. Eller underhållningsroman.

Jag nämnde det nog förut, men det sägs alltså att boken ska bli film, Jennifer Aniston har köpt rättigheterna om jag förstod det rätt, och Jane Fallon ska själv skriva filmmanuset. Det blir nog en lätt match, många av bokreplikerna känns färdiga för film.

En trevlig lättläst bok som är en riktig, ja, bladvändare. Och huvudpersonen är inte 25 år och shoppinggalen, utan 39 med utebliven karriär och få vänner. Roligare och fyndigare än många andra i liknande genre.

Jag läste för ett tag sedan lite i Jane Fallons andra bok (på svenska); Rätt åt dig. Den kändes ungefär likadan, en kollega läste den och sa ungefär som jag nu sagt om Dumpa Matthew: "riktigt bra", och så ett snett leende som för att säga "den borde inte vara bra, men jag gillade den".




Väldigt kitschiga och roliga omslag!

Kommentarer

  1. Nu blev jag också sugen på att läsa den! Jag gillar omslagen på böckerna jättemycket. Låter också kul med en huvudperson som inte är så j-a lyckad.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår