Pocketnyheter

Maj är verkligen en stor bokutgivningsmånad numera. Inte bara nyheter (främst deckare) utan det ges också ut många pocketutgåvor. Vissa av dessa kallar förlaget "nyheter juni" men finns de i butik 14 maj får förlagen stå ut med att jag uttrycker det som att böckerna kom som nyheter i maj.

  • De fattiga i  Łódź - Steve Sem-Sandberg. Fick Augustpriset i skönlitteratur 2009 för denna bok. 
  • Stråk av rött - Elizabeth George. Ännu en Lynleybok.
  • Lycka nu - Titti Holmer. En bok om mindfulness. Skulle vilja läsa, men det räknades mest upp en massa problem man kan ha och som man kan lösa med mindfulness. Jag kände inte igen mig i de problemen och vet inte om man måste utgå från problem för att ha behållning av att läsa den.
  • Resehandbok för singlar - Liz Tuccillo. Roman (får jag drista mig att kalla det för chicklit utan att ha läst den) av en av personerna bakom Sex And the City.
  • Höstoffer - Mons Kallentoft. Har jag läst (lyssnat på) och är inte Kallentofts bästa, men har man läst de övriga (Midvinterblod och Sommardöden) har man behållning även av denna. Fjärde boken Vårlik dök också upp i dag, dock i inbundet format.
  • Vägar till visdom - Stefan Einhorn
  • Ödets hav - Elisabet Nemert
  • Nattåg till Lissabon - Pascal Mercier. Denna är jag väldigt nyfiken på.
Ja, detta var ändå inte allt, och då har jag inte ens nämnt det som kommit tidigare i veckan eller förra veckan; Bergets döttrar, Tårtgeneralen, Sasjenka och väldigt intressanta Skräck och avsky i Las Vegas (för mig mer känd som Fear and Loathing in Las Vegas).

Men den som låg bäst till att få följa med mig hem i dag (fast det ändå inte blev så) var De fattiga i Łódź*. Jag räds icke tjocka böcker mera!



Bonnierpocket

*uttalas ungefär... Wodtj. Utan att jag påstår mig vara något annat än uppsnappande lyssnare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår