Blonde sluttamp

Inte mycket kvar av Blonde nu. Den blir bara bättre och bättre. Från och med i morgon är det mopedkörning till och från jobbet som gäller, så i kväll ska jag lägga mig tidigt och läsa.

Det är lätt - för mig i alla fall - att bli lite Monroebesatt när man läser den här boken, visade det sig. Jag räknar med att endast årtalen och de äkta männen är sanna, samt den typ av "medicin" hon tar. Men i övrigt känner jag trots boken att jag har en stor Monroekunskapslucka. Tidigare kunde jag leva lugnt med detta, men nu kan jag sitta och googla planlöst på henne i en halvtimme, vilket jag nyss gjorde. Jag vet inte hur lycklig hon var med Arthur Miller, men ett favoritfoto (som jag inte får att fungera att lägga in här, lika bra det) är ett på dem bägge taget av Richard Avedon.

"Lägga mig tidigt", det är nog ungefär nu det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår