Ivrig på Stockholm stories

När jag hade läst Jonas Karlssons debutbok Det andra målet, en novellsamling, studsade jag upp och ner av glädje. Nu studsar jag igen, i förväntan över att få se filmatiseringen av den. I väntan på att filmen ska komma - förhoppningsvis ska komma - till min stad läste jag i dag en intervju med filmens regissör Karin Fahlén, och när jag läser om vad hon tyckte om boken så blir jag inte orolig alls. Jag tror på Stockholm stories!

Det jag minns kännetecknade boken (förutom de noveller som utspelar sig på samma restaurang, som väl är de som ligger till grund för filmen om jag förstått det rätt) är igenkänningsfaktor. Det var det ord som kom över mig när jag läste novellen om småbarnspappan som var föräldraledig. Trots att jag uppenbarligen aldrig varit en föräldraledig småbarnspappa tänkte jag: igenkänningsfaktor hög! Det var ganska härligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår