Nu ska här syltas och saftas

Har genom booked.nu fått förmånen att särskilt noga läsa Tareq Taylors bok Sylta, safta och lägg in. Eftersom jag denna sommar och höst känt mig särskilt huslig och bärintresserad så passade detta extra bra. Bland alla kokböcker jag har så har jag ingen om att ta hand om skörden, så att säga. Och extra extra bra passade det eftersom det finns så kosmiskt mycket bär i år, i alla fall där jag bor.

Så nu har jag laddat med blåbär, lingon och röda vinbär. Men i boken finns så mycket mer än blåbärssylt. Snaps, must, picklade granskott, ketchup och senap (!). Oljor, pulver och mjölksyrade grönsaker. Det här känns som en förhoppningsvis riktigt användbar bok, särskilt för såna som mig som har lite självhushålldrömmar och gärna tittar på tv-serien Hundra procent bonde, med den glada unga danska bonden och hans familj (Bonderøven på original, det bara måste tilläggas).

Hur man sen lyckas och upplever eventuellt krångel får jag återkomma till. Och burkar och flaskor, det måste jag skaffa.

Jag gillar dessutom Tareq Taylors kokböcker, även om jag inte skaffat mig någon tidigare. Godast öga har jag åt hans Klassiker, en bok som inte bara lär ut recept på klassiska maträtter (både gamla och nya), utan där man också får lite matskola till sig. Mycket bra. Vill ha. En annan gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår