Boken Nedkopplad spontant införskaffad

Blev lite spontanköp i dag, fast jag har funderat länge på dessa böcker. Först Badskumt av Katarina Johansson. Den kommer jag att läsa sporadiskt i (tror jag), lite som en uppslagsbok. Nu ska jag lära mig hur jag ska läsa innehållsförteckningarna på schampo och hudkrämer. Det blir nyttigt (och lite jobbigt, som att läsa boken Den hemlige kocken - jaha, vad ska jag äta nu då?).

Sen, efter lite tvekan, men eftersom det inte är jättelikt mig att läsa en sån bok, så köpte jag också Nedkopplad av Susan Maushart. Jag minns att hon var gäst hos Skavlan nån gång, för kanske ett år sen, och berättade om när hon fick för sig att hon och hennes ganska stora barn skulle leva nedkopplade i ett halvår. Jag antar att reklamen för den ville få oss att tänka på hur mycket sociala medier vi använder, jag kommer dock mest att läsa den som en biografi. Jag känner mig inte beroende av min iPhone, fast visst är jag det, men jag menar att jag inte känner att det är ett bekymmer. Men det ska bli intressant att läsa vad hon och familjen kom fram till, vad de gjorde och hur arga hennes barn var på henne (men jag tar för givet att de hade tillgång till datorer på skolor och bibliotek, en studerande i dag kan knappast vara utan sin mejl till exempel).

Bild på Badskumt, eftersom jag tror att det tillsammans med Matens pris är de två böcker som borde vara viktigast för mig just nu. Kanske ihop med Jonathan Safran Foers Äta djur, fast den läser jag ju i ibland (på engelska, kanske är det problemet) och fastnar inte riktigt för. Men Nedkopplad ligger överst i högen alltså.



Alla böcker som nämns i inlägget finns i pocket! Höll på att skriva iPocket.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår