Twilight - Stephenie Meyer

Haha, jamen det var då en klurig författare till att avsluta boken med en cliffhanger. Ja JA, jag kommer väl att lyssna på nästa också, någon gång. Ja JA, den får en trea. Medioker sådan.

Ord som upprepats till vansinne: "chuckled", "cheapishly", "frowned", "I'm fine", "I'll be fine" "don't leave me". Sistnämnda vet jag inte hur mycket det upprepats, men jag störde mig i alla fall.

Jag tycker att pappan är lite misstänkt. Han gillar familjen Cullen så mycket, försvarar dem, och han verkar ju knappt äta om inte dottern lagar mat. Och när han fick veta att Bella och Edward var ihop utbrast han "he's too old for you", och de ska väl föreställa vara lika gamla, förutom att Edward är några hundra år egentligen (minns inte om det var ett eller tre hundra - eller nåt annat) men det låtsas man ju inte om utåt.

Bella verkar ju så vuxenaktig, och deras förhållande är inte det minsta tonårslikt. Hon anstränger sig rentav vid ett tillfälle för att inför sin far verka som vilken småförälskad sjuttonåring som helst. Hon borde kunna bli en bra vampyr, det är det jag misstänker. Hon är ju så blek själv också, och tycker att hon passade dåligt att bo där det var sol och värme.

Fast Edward är ju ingen riktig vampyr. För snäll och ospännande (ja, det tycker jag). Förutom när Bella måste vara rädd för honom. Det är inte min tanke, men jag vill nämna det också: läste en parallell med hans blodtörst som Bella inte vet när hon kan råka illa ut för, och en kvinna som lever med en hustrumisshandlare eller kanske missbrukare vars dåliga humör hon inte vet när hon kan råka ut för. Han är ju snäll egentligen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår