Kunzelmann & Kunzelmann - Carl-Johan Vallgren

Ganska svajig. Det är mitt omdöme om Kunzelmann & Kunzelmann.

Boken är i två delar kan man säga, fast de berättas omväxlande. Fadern Viktors del och sonen Joakims möts aldrig i boken, när man läser om Viktor är Joakim inte född, och när man läser om Joakim är Viktor redan död. Delen om Viktor, tysk (hm, tror jag, förresten) jude med konstnärstalanger som används till att härma, likna, kopiera, är den bästa. Den känns mest genomtänkt och detaljerna kring måleri och konstnärer och andra världskriget känns sann och påläst.

Sonens del av boken är mer brokig. I och för sig som det ska, eftersom han lever ett brokigt liv, men för mycket sidohopp och bifigurer och allt känns mycket mer ogenomtänkt. Vissa saker som jag förväntade mig skulle få värsta jobbiga konsekvenserna nämns igen något kapitel senare i ordalag ungefär som att "det blev lite jobbigt men gick bra och var sedan överstökat". Boken är för låååång, för lång för lång, och det känns dessutom som om författaren hade velat skriva eller skrev den ännu längre.

Men jag gillade den. Det blir en stark läsvärd 3:a för den. Jag saknade den i dag när jag satte mig på bussen.

Kommentarer

  1. Bra att få läsa lite om den. Har insett att jag inte kommer att hinna läsa den själv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår