Fler nyheter

Förutom Andrea Lundgren finns en till författardebutant från norr i år. Det är Elin Ruuth som skrivit den lovordade romanen Fara vill, och även den boken har jag tillgång till och tänker läsa, förhoppningsvis i helgen. Ruuth är ursprungligen från Luleå.

En annan bok som jag är riktigt nyfiken på är Utrensning av Sofi Oksanen. Nu när jag skriver detta talas det om boken och författaren på Kulturnyheternareprisen, men jag hittade boken för några dagar sedan och blev nästan tagen bara av att läsa baksidestexten (som jag tror är denna):

Ett möte mellan två kvinnor som historien varit hårdhänt mot. Den ena är den gamla kvinnan Aliide, som av svartsjuka en gång gjort sig skyldig till att hennes egen syster deporterats till Sibirien, men som själv också våldtagits och misshandlats av sovjetiska soldater. Den andra kvinnan Zara, är ung, och har sökt sig bort från sin barndoms Vladivostok till Berlin, där hon fastnat i prostitution och drogmissbruk, men lyckas till slut bryta sig loss. Aliide hittar den avsvimmade Zara under en björk utanför sitt torp i Estland. Det är strax efter murens fall. De två kvinnornas öden visar sig vara oväntat och tätt sammantvinnade. Utrensning är en enastående roman om kvinnor som tar liv och ger liv, som förnedras men reser sig gång på gång.

Så den ska jag faktiskt också låna hem. Ska bli mycket spännande. Jag gillar annorlunda miljöer och Estland kan jag inte påstå att jag ens närmat mig tidigare. Berlin däremot har dykt upp i böcker ett par gånger på senare tid men är ändå inte direkt vanligt för mig.

Berlin är för övrigt så inne nu, särskilt i författar- och konstnärskretsar. Skulle vilja 1. läsa Carl-Johan Vallgrens personliga Berlinguide Berlin på 8 kapitel* 2. åka dit.

*finns i pocket

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår