Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) - Anneli Jordahl


Bild från Bokus

(Självklart ska inte texten i detta inlägg vara i liten stil. Men hur många gånger jag än ändrar så är den det!!)


Det syns nog inte riktigt hur fiiiin den här boken är, men det är den. Denna roman handlar om Ellen Key, första halvan av boken handlar till största delen om hennes kärleksaffär med litteraturkritikern Urban von Feilitzen, en kärleksaffär som nästan bara skedde brevledes, under många många år. Boken är väldigt tidsnära det 1880-tal och efterföljande tid den handlar om, språket är så fingerspetshittat för tiden att jag bara kan applådera.

Det skrevs brev på riktigt, men de allra flesta av dem är förstörda och Jordahl har författat alla brev i boken själv, men för min del hade de kunnat vara skrivna precis så. Jag är så imponerad av tonen och ordvalen i hela boken.

Kul också att lära känna en person som Ellen Key. De flesta, inklusive jag själv, säger "vem var hon egentligen, vad gjorde hon?" när hon förs på tal. Hon skrev inte skönlitteratur, men var lärare och litteraturkritiker och skrev böcker om t ex barnuppfostran och kvinnans roll. Hon kämpade för kvinnors rösträtt, men tyckte absolut att kvinnans plats var hos barnen i hemmet och att moderskap var kvinnans viktigaste roll.

Om jag fattade rätt.

Och Ellen Key dansar med August Strindberg vid ett tillfälle! Boken får en stark 4:a och anledningen till att den inte får en 5:a - vet jag inte ens. Den får 5 alltså.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår