Hemsöborna - August Strindberg

Köpte Hemsöborna som nedladdningsbar ljudbok, det var väldigt billigt, under 40 kr. Detta var min första Strindberg! tro det eller ej. Inte ens i skolan har jag läst mer än något enstaka utdrag ur någon bok. Köpte Tjänstekvinnans son på bokrea för några år sen, men redan när jag köpte den gjorde jag det med motivationen att det var en snygg utgåva av en klassiker, och "kanske någon gång".

Kanske blir det verkligen "någon gång", för Hemsöborna tyckte jag var en verkligt bra bok. Inte precis den typ av ljudbok jag brukar lyssna på så det mesta var över förväntan. Gillade särskilt alla detaljer om naturen, skörd och sådd, maten på bordet (jag blev sugen både på att baka bröd, kärna smör och steka strömming) och förstås alla människor. Den är verkligen som gjord för att göras film eller tv-serie av. Som jag inte heller sett.

Det gick också undan ibland, inga långrandiga utläggningar och detaljer om det inte behövdes. Närapå att det gick för fort ibland till och med för mig.

Men jag har i alla fall fattat att Strindberg är inte ett stort namn för ingenting, möjligen är Hemsöborna det mest "folkliga" han gjort, men jag har också via tv-serien om Selma Lagerlöf som gick i julas lärt mig att Strindberg var till stora delar "folkets val".

Sen faller jag lite för det gamla språket, "drängarne stodo", och "men det halp icke" (hjälpte inte).

Det blir en 4:a för Hemsöborna, och Strindberg är inget att gruva sig för.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår