Just nu: grafisk biografi

Har verkligen fastnat för Alison Bechdels grafiska biografier, den första (Husfrid eller Fun Home) om hennes pappa, och den andra, Are You My Mother? om hennes mamma. Det handlar både om uppväxt och egen identitet.

Har väntat på att andra boken skulle komma i svensk översättning också, men den har inte gjort det ännu, och när jag såg att den fanns i häftad och därmed lite billigare version slog jag till och köpte den på engelska ändå. Går ganska bra.

Vet inte varför jag gillar dessa böcker. Kanske för att det är tecknat som inte nödvändigtvis är humor. Första boken var ju lite spektakulär kanske, Alison Bechdel är själv lesbisk, växte upp med en sträng pappa med utpräglad och intensiv smak för inredning, som kom ut som homo- eller bisexuell när Alison var i 20-årsåldern. Strax därpå tog han sitt liv. Så jag förstår till att börja med att Alison Bechdel vill reda ut en del i sitt liv.

Sedan gillar jag hennes tecknar- och berättarstil.

Snappade upp tipset om författaren och boken i radioprogrammet Stil, som jag inte alls minns vad det handlade om. Man vet aldrig var man snappar upp sitt nästa boktips!

http://www.bokus.com/bok/9780544002234/are-you-my-mother-a-comic-drama/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår