Böckers livslängd

Vi säger ofta att "böcker är färskvara" och sorgligt nog så är det nog så. Säsongerna är jätteviktiga för böcker, och att författarna syns och hörs i olika media är till viss del väldigt avgörande för hur en bok säljer. Till exempel har jag noterat att Alex Schulman just nu medverkar i många radio- och tv-program. Inte jättekonstigt att just han gör det, men jag minns att jag hörde om när Jonas Gardell släppte sin senaste bok Om Jesus så var medieplanen noga uträknad. Han bokades in för tv- och radioprogram en eller två veckor innan första recensiondagen. På så sätt (gissar jag) hade intresset för boken uppkommit redan innan eventuella sågningar eller faktamotsägningar. Om nu det kan sägas vara ett ord.

I alla fall så kan en bok sälja väldigt mycket under några få, sköra veckor. En bok som "alla" ska ha. Någon månad senare står alla böcker orörda i bokhandelns hylla. Spelar ingen roll om boken faktiskt var jättebra, har det slutat pratas om den så är det över. Troligen får den ett bra uppsving igen när pocketupplagan kommer ut. (Kanske med nytt, bättre omslag också. Apropå det så tyckte jag att Den blå dagboken av James A Levine fick ett mindre tilltalande - men kanske bättre sammanfattande för själva boken? har inte läst och tänker inte - omslag när den kom i pocket nu än den inbunda, fina boken.)

Josefin Sundström kom ut med sin första bok i höstas, Vinteräpplen. Jag började läsa den då och den verkade bra. Det blev en sån där bok som jag la åt sidan, och det slog mig för någon dag sedan att möjligen kommer jag aldrig att läsa ut den. När det väl är den bokens tur, är det intressant för mig att läsa den längre då? Är den i tryck, finns det andra som pratar om den eller minns den?

Det kanske det gör, jag menar inte att just den skulle vara en dussinbok för det vet jag inte (jag känner flera personer som läst den och verkligen tyckt om den, bara ett exempel i högen). Men tänk på hur få böcker det är som överlever pocketupplagan efter ett eller ett par år. De böcker som gör det måste vara riktigt bra. Kanske skulle jag endast läsa böcker som är några år gamla men som fortfarande finns i tryck, chansen att bokläsningen faktiskt ger mig något borde ju öka då. Eller hur tänker jag nu?

Samtidigt är det ju så kul att läsa sånt som folk inte hunnit säga så mycket om ännu. Ska tilläggas att sånt händer ju även med böcker som kommit ut i pocket och alltså funnits ett tag. Ett exempel på en bokserie som inte kommer på topplistorna men som väldigt många läser är deckarserien Hammarbyserien av Carin Gerhardsen. En serie som till och med jag (som undviker sånt) vill fastna i, har läst de två första och planerar för den tredje.

Inbunden

Pocket

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår