Viveca Sten sommarpratade

7 juli sommarpratade deckarförfattaren Viveca Sten, jag poddade hem programmet i går och lyssnade och det var riktigt trevligt. Jag har inte läst hennes böcker men har en kollega som gillar dem, inte minst för att hon vistats en del i Sandhamn där böckerna utspelar sig. Efter att ha hört Viveca Sten tala om Sandhamn vill jag i första hand åka dit, i andra hand läsa böckerna.

Men jag började fundera på en sak. Varför måste deckare alltid betyda mord? Jag skulle vilja läsa en deckare som utreder en stöld, ett rån eller ett inbrott. Tror nästan att det var en av anledningarna till att jag gillade Den döende dandyn av Mari Jungstedt så mycket, ja det dog ju folk där med, men det handlade mycket om inbrottet på det där museet. Som jag inte minns vilket det var.

Ska leta efter deckare utan mord. Jag är dock för deckarointresserad för att vilja skriva någon själv, men gör det gärna om du som läser detta har skrivarambitioner och känner dig manad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår