Älskade krig - Johanne Hildebrandt

Vilken tur att jag för det första råkade hitta boken, och för det andra att det blev så att jag började läsa den innan jag gjorde mig av med den, för det var läsning med riktigt stor behållning - Älskade krig av Johanne Hildebrandt..

Tv-programledaren Sara har fått sparken efter en kärleksaffär med tidningsrubriker och svek från kollegor. Utan andra jobbmöjligheter i sikte nappar hon på ett erbjudande att åka till Irak, och hon kommer dit ganska oförberedd på läget där.

Syftet med boken håller och är jättebra - jag lärde mig en hel del om Irakkriget, landet, religion och hur livet kan vara för de som lever där. Själva romandelen som gjorde att det blev en berättelse var helt okej, det var lättläst, och allt jag läser är kanske inte alltid lättläst, och det var såå skönt att låta läsningen flöda. Som sagt hade jag behållning av boken, och jag planerar för att också läsa nästa bok om Sara, Förbannade fred. Där får man lära sig om konflikten i Darfur. Allvarligt talat, för mig är såna här romaner jättebra, jag vet alldeles för lite om dessa händelser och situationer. Och länder.

Läsvärd! Boken finns i pocket. Bild från Natur & Kultur.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår