Inför semestern - Campingland

Campingland. Jag slukar denna bok! Förmodligen för att det är som att läsa flera tidningsartiklar i lättsam stil efter varann. Looove it! Både förfäras av och blir förälskad i campinglivet. Jag kommer troligen aldrig att bli en del av det på det sätt som skildras i boken, dem man får möta är liksom dansbandstyperna, som bor på samma plats i flera veckor eller hela säsongen, och ställer upp staket och blommor. Författaren Josefin Olevik har valt att besöka följande platser med tillhörande motiveringar, så kanske ni förstår vad jag menar.

  • Öland - störst på midsommar
  • Tylösand - dyr och populär
  • Ullared - shoppingen
  • Fryken - skogsvacker
  • Malung och dansbandsveckan
Och till sist även en Folkabussträff. Jag tycker det här är äkta dokusåpa.

Författaren Josefin Olevik är INTE betongbrutta, som jag fördomat mig om, hon är friluftstyp som inte haft mycket med campingar att göra utan bott med myrorna och hämtat vatten i kallkällan (okej, jag hittar på lite, men). Jag har inte riktigt samma utgångspunkt som henne, då jag tillbringade många barnsomrar i ett jättelikt orange 5-manstält och även som vuxen gärna bott på camping. Men sällan pratar vi om mer än en natt på samma ställe, så visst är det här en kultur som jag inte upplevt men har fördomar om.

Kommentarer

  1. Låter som en intressant bok. Och påminner inte din sida lite om ett orange tält om än något mer psykedeliskt. Är imponerad av nya designen, layouten eller vad det heter.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte du är fel ute, det är min barndoms oranga tält jag strävar efter till viss del. Fast det finns en rosa design som jag också gärna vill ha, den kommer till hösten tänkte jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår