Två - Märta Tikkanen




Märta och Henrik Tikkanen, två författare i ett äktenskap. De levde tillsammans i tjugoåtta år. För mig som läst hennes bok om deras liv är det nästan ofattbart att de gjorde det, att hon stannade kvar, samtidigt som det inte är min sak att "döma" eller försöka förstå. Jag upplever inte heller att Märta Tikkanen skrivit boken för att beklaga sig, endast beskriva.

Henrik Tikkanen drack mycket alkohol och därtill skulle jag vilja kalla honom självupptagen och självcentrerad. Jag har för ovanlighetens skull gjort många markeringar i boken som jag skulle vilja citera, dock blir det för mycket för min slags blogg att analysera citat och händelser. Markeringarna jag gjort handlar inte bara om makarna Tikkanen, utan också om ögonblick i omvärlden angående kvinnors författande och vad de skriver/skrivit om och hur svårt det varit (är?) för kvinnor att bli tagna på allvar i sitt skrivande. Märta Tikkanen drar då och då paralleller mellan henne själv och Fredrika Runeberg, Johan Ludvig Runebergs fru. Fredrika Runeberg var en skrivande person och nu citerar jag ur Tikkanens bok:

"... han uppmuntrade henne men gav henne inte tid och tillfälle att skriva för all den markservice hans samtid självklart ansåg vara en hustrus främsta uppgift."

Det citatet hade kunnat gälla för makarna Tikkanen också. Henrik Tikkanens skrivande kräver att han har utrymme, tystnad, till slut egen skrivarlya, medan Märta Tikkanen i stort sett ensam sköter hushållet och barnen (fyra) och skriver på nätterna. Henrik verkar inte tåla att Märta får bra recensioner, han verkar heller inte klara av att inte få 100 % beröm och förvränger ofta sanningen till hans fördel när någon kommenterat hans bok. Han förväntar sig applåder hela vägen.

Jag gillar att få en inblick i hennes skrivande, att läsa om de författare de umgås med. Nyttigt att lära sig om feministandan, eller snarare det motstånd den hade. Att i stort sett inga kvinnliga författare fick några litteraturpriser, tills det i panik (?) instiftades ett nordiskt litteraturpris för kvinnor - som om kvinnorna skulle behöva en egen kategori för att kunna få priser, eftersom kvinnor generellt skriver andra klassens böcker??!

Jag har inte läst något annat av Märta Tikkanen, men nu ska jag för att hylla henne läsa romanen Rödluvan, som jag lånat. Denna bok började hon skriva på när Henrik fick sin sjukdomsdiagnos, den slutfördes dock inte förrän efter hans död. Omslaget är ritat av Henrik och boken har sin inspiration i teckningen. Självklart vill jag också gärna läsa Århundradets kärlekssaga, och det kommer jag att göra.



Nu vet jag varför jag gillar att läsa författarbiografier förresten. Det är för att de blir automatiskt välskrivna, och väl skrivna. Jag har svårt att betygsätta denna bok, för i slutet kände jag att jag nästan inte orkade läsa mer om dem. Men 4.

Kommentarer

  1. Skickade en kommentar här tidigare men den försvann ut i världsrymden verkar det som. Skulle bara säga att det var intressant skrivet om Märta. Jag har för mig att hon umgås mycket med Åsa Moberg och med hon som skrivit Apelsinmannen och Alla vilda. Jag kommer inte ihåg vad hon heter.

    SvaraRadera
  2. Birgitta Stenberg, jo det stämmer, hon (och även Moberg) nämns i boken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår