Tareqs sylta och saftabok kan även läsas även utan bär i frysen

Nu har jag en hel del bär i frysen, har nog aldrig haft så mycket, dessutom olika sorter. Ganska standard, men ändå: blåbär, lingon, röda vinbär och hjortron. Ännu har jag inte tagit mig tid att göra nåt av det. Ville ju fixa till nåt fint efter Tareq Taylors konserveringskokbok Sylta, safta och lägg in. Men det finns all tid att använda den, inte nödvändigt att göra det i september-oktober. I början av boken finns en enkelt uppställd skördekalender, och den sträcker sig från mars till november. Dessutom börjar jag inse att det finns så många roligare utmaningar än blåbärssylt och lingondricka.

Det recept som lockar mig mest just nu har nämligen ingenting med bär i frysen att göra. Mangoldchutney! Jag trodde att jag hade läst fel, men ovanför fanns ett recept på det mer förväntade Mangochutney, så jag läste igen och det visar sig att man kan göra chutney på lite av varje. Mangoldchutney låter fantastiskt intressant och beskrivs vara ett tillbehör som passar t ex till smakrika ostar och även grillat.

Skulle kunna ge exempel på exempel. Jag är väldigt förtjust i avdelningarna Torka och Oljor, och särskilt sistnämnda tänker jag kan bli fina presenter och julklappar... Hur som helst är det här en väldigt fin bok som jag gärna läser i, som tidigare tycker jag att jag med Tareq Taylors kokböcker får en god dos undervisning på köpet, och jag gillar att förstå mat, matlagning och råvaror. Jag kan verkligen rekommendera boken till den som gillar tanken på att ta tillvara på naturens tillgångar och lära sig om det. På köpet får man en väldigt snygg bok.

Känner att jag skulle vilja starta en filial till min bokblogg, en kokboksblogg.

Alltså, måste jag inte testa egen pressgurka?! Och picklad rödlök. Jag skulle kunna ta ledigt från jobbet en vecka bara för att testa alla roliga grejer.

Att se bild på boken eller på riktigt i en bokhandel är nog ingen match, jag bjuder därför på en bild på mangold så ni vet vad ni (eller jag åtminstone) ska göra chutney av.



Tack till booked.nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår