Varför har jag missat Vilhelm Moberg?

Hinner inte tajma in att lyssna på alla avsnitt av radioföljetongen Din stund på jorden av Vilhelm Moberg. Det är synd, för den passar att läsas högt, och uppläsaren är så bra. Ivar Viklander eller liknande heter han, orkar inte leta reda på namnet nu. Men vad jag förstår så är det en radioinspelning och inte en ljudbok. Synd. Även om jag gärna vill läsa boken är det nåt som säger mig att det aldrig kommer bli den bokens tur (förutom att den heller inte går att köpa).

Tycker att det verkar roligt, även om det förstås inte är någon komedi. Mycket mer modernt än jag väntat mig. Troligen är min Moberguppfattning alldeles för färgad av Utvandrarna-serien, som förstås är bra, men jag ser bara framför mig de bleka bilderna och dystra minerna med Max von Sydow. Kanske borde jag ha passat på att se den igen, för visst har den väl visats i tv igen nu i sommar.

Nåväl, Din stund på jorden verkar passa mig bättre hur som helst. Och vad synd att jag inte har känt något intresse för Moberg förut.

Och i avdelningen nya böcker kan jag inte bärga mig tills jag får se och helst också snart läsa Anneli Jordahls nya bok: Augustenbad en sommar. Den kommer ut om ett par veckor. Läste i förra numret av tidningen Vi en intervju med henne, och hur boken kommit till - genom att hon kom att flytta till en gammal kurort. Här finns en annan intervju med henne, på svd.se. Ser att boken gått som följetong där i sommar (i papperstidningen antar jag), det var ju synd att jag missade det.

Hennes förra (första) roman Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) om Ellen Key är en stor favorit, så förväntningarna är höga här.

På något sätt så drar jag paralleller till en annan kommande bok: Sara Stridsbergs bok om Beckomberga, den vet jag däremot inte när den kommer. Men hon läste ur den i sitt Sommarprogram och den kändes också intressant.

Kommentarer

  1. När det Moberg kan du gå in i radions arkiv och lyssna när du vill

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1111&artikel=4496357

    SvaraRadera
  2. Jättebra ju! Ska försöka satsa på det, för den verkar värd att läsas/lyssnas.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår