Varför har jag inte Dårskaper i Brooklyn?

Just nu läser jag New York-trilogin av Paul Auster och jag är alldeles lyrisk och går och tänker på boken mest hela tiden, och längtar efter att få tid att läsa (det är min bussbok, bussen är den tid jag har mest tid att läsa på en dag). Jag har just börjat på bok två. Böckerna hänger inte ihop mer än att de väldigt tydligt utspelar sig i New York och har antagit lite av deckarstilen. Förväntar mig dock inga mord, och jag är så väldigt nöjd över det. Jag vill ju läsa deckare utan mord, har jag kommit på. Ett mysterium, ett försvinnande, oförklarliga händelser, bra. Men att folk ska slås ihjäl på ett eller annat sätt... kom med nåt nytt grepp säger jag bara.

New York-trilogin skrevs 1985 om jag minns och fattat rätt, den fanns i tryck så sent som för ett eller två år sedan men jag köpte min bok då nån gång. Tur för mig. Nu har jag drabbats av Paul Auster-feber och kollade genast upp Dårskaper i Brooklyn (Austers böcker utspelar sig oftast eller alltid i New York, inte alls någon nackdel) men har man sett, den är slutsåld. Vad jag vet finns ingen kvar att köpa ur en bokhylla nära mig heller. Kollade begagnat, men jojo, de var ganska dyra faktiskt. En beg. pocket för 50 kronor, njaa, då blir jag snåler. Kanske tar en ledig eftermiddag och går igenom långsamt och noga hyllorna på Myrorna. Mera Auster! om inte åt folket så åt mig.

Förresten. De kanske kommer åter, båda två. Att så "gamla" böcker har tryckts om och trycks upp till bokreorna med jämna mellanrum säger en del om författaren. Nämligen att författaren är bra.

Och efter att ha läst Stad av glas så bara måste jag skaffa och läsa Den röda anteckningsboken. Ni som läst den förstår varför.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår