Spännande

Alltså jag läser väl inte deckare SÅ ofta, så det är väl därför jag nu tycker att det ska bli så spännande att få veta upplösningen i Stråk av rött av Elizabeth George. Eller så är den helt enkelt bra. Jag har tidigare haft en misstanke men den kanske är för hemsk för att ens en författare skulle ta tag i den. Dock måste jag fortfarande säga att det är lite för många personer med i boken både för min smak och för min förmåga att hålla isär dem. Dessutom har de konstiga namn. Eftersom boken utspelar sig i England hade jag väl väntat mig vanliga Bill och Jane-namn, men de heter helmysko saker här. Exempelvis Cadan, Jago, Benesek, Selevan, Lew. En plats heter Casvelyn. Jag noterar också att den gästspelande chefspolisen (typ, i alla fall) är kvinna och har samma intialer som Thomas Lynleys kvinnliga polispartner. Slump tror jag inte, men jag är inte helt säker på varför man som författare väljer att göra så.

En annan deckare har jag här hemma och hade inte alls några planer på att läsa, men nu har den blivit nominerad till Deckarpriset 2010 och då erkänner jag att jag fick nytt intresse. Det gäller Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff. Jag menar inte att jag är en bokprisnörd i första hand, utan jag hade helt enkelt inte fastnat för den. Dock är deckarkvoten fylld ett tag efter Georges 700 sidor (än så länge ca 550), så det kommer att dröja, om det blir av.

Snart känner jag att det är dags för Proust och madeleinekakor!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår