Utrensning som radioföljetong

Har lyssnat på ett par avsnitt av Sofi Oksanens roman Utrensning som går som radioföljetong i P1. Den verkar så otroligt bra. Först tänkte jag inte lyssna eftersom jag ville läsa boken. Sen råkade jag lyssna ändå på en promenad, och då tänkte jag att naturligtvis lyssnar jag på den i stället, man kan lyssna i efterhand under en period på webben. Nu i kväll tänkte jag att jag måste nog ändå läsa hela boken "själv". Jag blir helt fast i historien så fort jag hör en mening. Vilket språk, vilken historia, vilket människoöde. Det lilla jag hört i alla fall!

Om Sofi Oksanen varit svensk hade denna roman i dag blivit nominerad till Augustpriset, och förmodligen också vunnit. Nu tror jag för det skönlitterära prisets del på Spill av Sigrid Combüchen (som jag erkänner att jag tidigare trodde var tysk - befinner sig inte någon av personerna i Spill i Tyskland?) eller Darling River av Sara Stridsberg. Fast jag gillar formatet på lyrikboken Livdikt av Jonas Jönson. Men jag kan ju inte påstå att jag ens bläddrat i den. Brukar poeter få Augustpriset?

Kanske tvärläser jag Drömfakulteten av Stridsberg för att känna lite Auguststämning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår